maandag 2 januari 2023

Een korte terugblik ....

Voor de Kerstmis was de grote vraag "hoe zal het gaan dit jaar". Een paar jaar geen gewone vieringen met Kerstmis in de kerk. Weten mensen de weg nog wel te vinden? Er hebben al zoveel mensen afgehaakt. Ik ben in heel wat vieringen mogen voorgaan met de Kerstdagen en ik vond het elke keer weer een feest. Goed Bezette vieringen, koren die hun uiterste best deden om er wat moois van te maken, kerken die er schitterend uitzagen. Het was weer genieten als vanouds. Maar het allerbelangrijkste misschien was wel de fijne sfeer die overal in de kerken voelbaar was. En of het nu de intieme viering van vijf uur in de ochtend was of de uitbundige viering op Tweede Kerstdag in De Noord, het was overal feest. Wat ik ook erg fijn vond was dat op Tweede Kerstdag al onze kerken weer open waren. Ik heb ze alle vijf bezocht om overal nog eens te kunnen genieten van de kerststallen en de overige versiering. In elke kerk waren gastvrouwen en of gastheren aanwezig die je begroetten met iets te drinken of een kerstkransje Je voelde je op zo'n manier echt heel erg welkom in de kerk. Fijn dat er zoveel mensen zich hiervoor hebben ingezet.

Op het moment dat ik dit schrijf is het oudjaar. Niemand weet gelukkig wat het nieuwe jaar ons zal brengen. Er gaan zeker veranderingen komen, ook in ons parochieverband, alleen heb ik nog geen enkel idee van welke kant het uit zal gaan. Het bisdom heeft daar het laatste woord in. Het belangrijkste vind ik dat we gaan proberen onze geloofsgemeenschappen zo goed mogelijk in stand  te houden. De lokale gemeenschappen zijn de bouwstenen van de kerk. Tijdens de Kerstdagen hebben we ons weer van onze beste kant laten zien. En of het nu de Kerstwandeltocht in Waarland was of het openstellen van de kerk op Tweede Kerstdag in 't Veld of in De Noord of in  't Kruis of in Nieuwe Niedorp of Waarland, altijd waren er mensen uit de parochies aanwezig. We hebben ons als geloofsgemeenschappen van onze beste kan laten zien. Moge dit een inspiratie zijn voor het komende jaar. 

pastor Gerard Remmers, kapucijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten