donderdag 17 november 2022

Ik gun het jou ...

Beste lezer en lezeres,


Onlangs kreeg ik een mooi verhaal toegestuurd dat ik graag met u wil delen. We krijgen tegenwoordig zoveel triest nieuws, dat ik blij ben je een prachtig voorbeeld te kunnen geven van:


“Ik gun jou de overwinning”.


Dit zou wereldnieuws mogen zijn. Stuur het maar de wereld in. Het stemt mij hoopvol!


Vrede en alle goeds.


Annemiek Wijnker Hoedjes


**********




De Keniaanse renner Abel Mutai was een paar meter van de finish, maar raakte in de war door de signalen en stopte, denkend dat hij de race had afgerond. De Spaanse renner, Ivan Fernandez, liep vlak achter hem en begon te roepen dat de Keniaan moest blijven rennen.

Mutai kende geen Spaans en begreep het niet.

Fernandez duwde Mutai naar de overwinning.

Een verslaggever vroeg aan Ivan: "Waarom heb je dit gedaan?

"Ivan antwoordde: "Mijn droom is dat we op een dag het soort gemeenschapsleven kunnen hebben dat onszelf en anderen ertoe aanzet om ook te winnen.”

"Maar waarom liet je de Keniaan winnen?" drong de verslaggever aan. Ivan antwoordde: "Ik heb hem niet laten winnen, hij zou winnen. Het was zijn race."

De verslaggever drong aan en vroeg opnieuw: "Maar je had kunnen winnen!"

Ivan keek hem aan en antwoordde: "Maar wat is de verdienste van mijn overwinning? 

Wat is de eer van deze medaille? Wat zal mijn moeder denken? "

Waarden worden van generatie op generatie doorgegeven.

Welke waarden leren wij onze kinderen en in welke mate inspireren ze anderen om ze te verdienen?

De meesten van ons profiteren van de zwakheden van mensen in plaats van ze te versterken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten