donderdag 19 mei 2022

Het verhaal van de levensboot


Een man werd gevraagd om een boot te schilderen. 

Hij bracht zijn verf en kwasten mee en begon de boot helderrood te schilderen, zoals de eigenaar hem had gevraagd.

Terwijl hij schilderde, merkte hij een klein gaatje in de romp en repareerde dat stilletjes.

Toen hij klaar was met schilderen, kreeg hij zijn geld en vertrok.

De volgende dag kwam de eigenaar van de boot naar de schilder en overhandigde hem een mooie cheque, veel hoger dan de betaling voor het schilderen.

De schilder was verbaasd en zei: "U heeft me al betaald voor het schilderen van de boot, meneer!"

"Maar dit is niet voor het schilderwerk. Het is voor de reparatie van het gat in de boot."

"Ah! maar het was zo'n kleine dienst... het is zeker niet de moeite waard om mij zo'n hoog bedrag te betalen voor zoiets onbelangrijks."

"Mijn beste vriend, je begrijpt het niet. Laat me je vertellen wat er gebeurd is:

Toen ik je vroeg de boot te schilderen, vergat ik het gat te noemen.

Toen de boot droog was, namen mijn kinderen de boot en gingen vissen.

Ze wisten niet dat er een gat in zat. Ik was niet thuis op dat moment.

Toen ik terugkwam en merkte dat ze de boot hadden meegenomen, was ik wanhopig omdat ik me herinnerde dat de boot een gat had.

Stel je mijn opluchting en vreugde voor toen ik hen zag terugkeren van het vissen.

Toen onderzocht ik de boot en ontdekte dat u het gat had gerepareerd!

Zie je nu, wat je gedaan hebt? U hebt het leven van mijn kinderen gered!
Ik heb niet genoeg geld om je 'kleine' goede daad te betalen."

Dus wie, wanneer of hoe dan ook, blijf helpen, ondersteunen, tranen afvegen, aandachtig luisteren, en repareer zorgvuldig alle 'lekken' die je vindt. Je weet nooit wanneer iemand ons nodig heeft, of wanneer die zorg en vriendelijkheid op verrassende manieren bij je terug kunnen komen.

Gaandeweg heb je misschien al talloze 'bootgaten' gerepareerd voor verschillende mensen zonder te beseffen hoeveel levens je hebt gered. ❤️ Maak een verschil.... wees de beste jij...


(Auteur Louis Verdonk van diaken Hans Bruin)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten