woensdag 26 februari 2020

De Veertigdagen-Vastentijd voor jongeren!

(bijdrage van het pastorale-team personele unie "De Vijfhoek")
In mijn andere artikel over de Veertigdagen-Vastentijd stelde ik de vraag of deze periode niet iets van vroeger was, waarbij ik  mij afvroeg hoe jongeren van hier en nu daar mee omgaan? Op internet werd mijn aandacht getrokken naar een jongeren-site van ‘’ Alpha Youth ‘’ die bijeenkomsten organiseert in cafés, studentenverenigingen, kerken, jongerenclubs en zelfs in gevangenissen, waar ze open spreken over de basis van het christelijk geloof. Op deze site ben ik hun zogenaamde ‘ blog ’ gaan lezen, waarin ze mij verraste door elkaar de vraag te stellen: Ben jij aan het vasten op dit moment?
Hun openheid op het internet wil ik ( diaken Hans Bruin ) graag ongecensureerd met u delen, een openheid waarin jongeren laten merken dat God voor hun van levensbelang is.
Onderstaand wordt hen de vraag gesteld of en waarvan ze aan het vasten zijn en of dit niet moeilijk is? In de volgende editie wordt hen de vraag gesteld waarom ze dan doen.
Onderstaande teksten zijn van Alpha Youth !
:
”Ben jij aan het vasten op dit moment? ” De auteur, Marjolein, vroeg dit uit nieuwsgierigheid aan de Alpha Youth-volgers op Instagram en wat bleek: bijna 40% is nu aan het vasten. De mensen die nu aan het vasten zijn, doen dit vaak veertig dagen lang, de veertig dagen vóór Pasen. Dit heet de veertigdagentijd.
Wat is vasten eigenlijk? Vasten betekent volgens het woordenboek: ‘Met opzet niets of weinig eten gedurende een bepaalde periode.’ Misschien ken je het als iets wat vooral moslims doen tijdens de ramadan. Maar ook christenen doen het regelmatig. Er zijn meerdere stukken in de Bijbel te vinden waar je kan lezen dat mensen vasten. Maar wat ik mezelf afvroeg: waarom doen mensen dat NU nog? Ik besloot het te gaan vragen aan vier jongeren die nu aan het vasten zijn. Lees hieronder meer!
Waarvan zijn jullie aan het vasten?
Fleur (20 jaar): ”Ik ben veertig dagen aan het vasten van Snapchat. Ik was er per dag wel een paar uur mee bezig. De hele tijd had ik het gevoel dat ik het moest bijhouden. Toen heb ik er een berichtje op gezet: ik ben even offline. Vervolgens heb ik de app verwijderd. Sindsdien heb ik er niet meer op gekeken.”
Wilco (19 jaar): ”Ik ben aan het vasten van klagen. Dat betekent dat ik deze periode bewust oplet of ik niet negatief denk of iets negatiefs uitspreek. Het is natuurlijk de bedoeling dat ik dit na Pasen voortzet maar deze periode gebruik ik om me daar extra op te focussen.”
Celine (17 jaar): ”Ik ben aan het vasten van YouTube. Vaak voordat ik ging slapen, scrolde ik gewoon door de aanbevolen video’s op Youtube voordat ik ging slapen en klikte ik random wat aan. Telkens dacht ik: ‘nog eentje dan’, en vervolgens keek ik er dertig en ging ik veel te laat slapen. Nu ga ik veertig dagen niet op Youtube.”
Matthijs (18 jaar): ”Ik ben aan het vasten van alcohol en frisdrank. Ik drink nu in plaats van frisdrank en alcohol veertig dagen alleen maar water. Normaal dronk ik in het weekend lekker een biertje en doordeweeks pakte ik frisdrank erbij. Dat doe ik nu niet.”
Is het moeilijk om veertig dagen te vasten? Fleur: ”Het lukt aardig goed. Als het niet lukt, is dat natuurlijk niet erg. Het is voor christenen niet verplicht om mee te doen. Ik zou het zelf wel aanraden! Ik merk dat ik er rustiger van wordt en minder gestrest. Het leven is druk en je moet de hele tijd presteren. Vasten is voor mij een pauze. Even de telefoon weg geeft al heel veel rust.”
Wilco: ”Het is wel lastig maar ik heb een notitie achter op mijn laptop geplakt als herinnering. Mijn laptop gebruik ik veel, dus ik kijk er vaak naar. Omdat een aantal van mijn vrienden ook aan het vasten zijn, spreken we daar weleens over met elkaar. Ze wijzen me er ook op als ze me betrappen op een negatieve opmerking.”
Celine: ”Het begin vond ik wel moeilijk. Het zit dan nog in je systeem. Dat was een omschakeling. Het moet even uit je routine. Nu lukt het wel.
Je moet ook realistisch blijven en een doel kiezen wat je echt kan behalen.”
Matthijs: ”Nee, het is niet moeilijk. In het begin moet even de knop om. Het is ook hoe je ernaar kijkt: ik vind frisdrank lekker, maar ik wil het nu niet. Als je het gaat zien als: ik vind frisdrank lekker maar ik mag het nu niet, dan wil je het juist heel graag. Het is niet verplicht als christen om te gaan vasten. Je wordt er niet heiliger of vromer van. Als jij het niet prettig vindt, dan moet je het niet doen. Het is meer een manier om meer bezig te zijn met de tijd van Pasen.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten