donderdag 9 april 2020

Uit het dagboek van een woestijn vader

Bij  het gesprek over het In Memoriam bij de afscheidsdienst van vader, zeiden de twee kinderen: ‘’ Doe er ook maar iets spiritueels bij ‘’, maar niet teveel zweverigheid hoor……. Vader ging bijna elke zondag naar de kerk, maar nadat hij was opgenomen in het verpleeghuis kwam het er niet meer van. Voor de kinderen hoefde er voor de begrafenis geen pastoor bijgehaald worden…….. maar dus wel ‘’ iets ‘’ spiritueels. Sinds ik  mijn best doe om wat vaker stil te staan bij miin leven en werk, ben ik het begrip spiritualiteit op grote waarde gaan schatten. Niks zweverig, niks vaag en niks sullig. Integendeel !
Spiritualiteit kan te maken hebben met religie of bovennatuurlijke krachteen, maar ook met innerlijke ervaringen. Ik besef dat mijn leven een bedding heeft.
In mijn hart appelleert spiritus ( latijn voor de geest ) dus aan elan en zingeving.
In de afscheidsdienst hebben we de geest van vader, in vertrouwen, meegegeven aan de engelen die hem naar het Paradijs zouden begeleiden… mooi zweverig… naar omhoog !
( uit katholiek nieuwsblad _ bijdrage van Diaken Hans Bruin)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten