woensdag 18 maart 2020

De Veertigdagen-Vastentijd voor jongeren (3)

(bijdrage van het pastorale-team personele unie "De Vijfhoek)
In mijn afgelopen artikelen heb ik geschreven over de Veertigdagen-Vastentijd.
Hierbij stelde ik de vraag of deze periode niet iets van vroeger was, waarbij ik mij afvroeg hoe jongeren van hier en nu daar mee omgaan?
Op internet werd mijn aandacht getrokken naar een jongeren-site van ‘’ Alpha Youth ‘’ die bijeenkomsten organiseert i
n cafés, studentenverenigingen, kerken, jongerenclubs en zelfs in gevangenissen, waar ze open spreken over de basis van het christelijk geloof.
Hun openheid op het internet wil ik ( diaken Hans Bruin ) graag ongecensureerd met u delen, een openheid waarin jongeren laten merken dat God voor hun van levensbelang is.
Onderstaand wordt hen door de auteur de vraag gesteld wat ze merken van het vasten, waarna
jongeren een tip krijgen, te beginnen met iets waarvan ze moeilijk los kunnen komen, een tip die mogelijk verder kijkt als de Veertigdagentijd !
Wat merk je van het vasten?
Fleur
: ”Ik ben minder met mijn telefoon bezig. Daardoor krijg ik nu meer rust. Ik heb meer tijd over voor andere dingen. Het leven is druk, en door social media wordt die nog drukker. Maar waarom zijn social media eigenlijk nodig? Nu heb ik meer tijd voor stille tijd. Stille tijd betekent voor mij een stukje lezen uit de Bijbel. Dat doe ik door een bijbel-leesplan op een Bijbelapp. Soms werk ik een stukje Bijbeltekst uit in een schriftje, dat is nu een soort bijbeldagboekje.”
Wilco: ”Mensen om me heen geven aan dat er iets anders aan me is. Ik ben een stuk positiever! Eerder was ik geneigd om te reageren met iets negatiefs bijvoorbeeld met de opmerking: ‘Waar slaat dat op!’ Nu houd ik dat voor me en laat ik het los of ik bekijk het positiever en maak er een grapje over. Ook qua geloof bekijk ik dingen positiever. Als er bijvoorbeeld iets ergs gebeurt, ben ik snel geneigd om het van de negatieve kant te bekijken en vraag ik aan God: Waar bent u?
Nu probeer ik te zien wat God mij wel geeft, en dat maakt me een stuk dankbaarder. Laatst wilde ik de trein naar Nijmegen pakken en toen had ik die net gemist. Ik was super chagrijnig. Toen de trein aankwam, ben ik toch een stukje Bijbel gaan lezen. Iemand die tegenover mij zat, zag dat en vroeg daarnaar. We hebben toen een vet mooi gesprek gehad. God liet me toen zien dat uit iets negatiefs iets heel moois kan komen.”
Celine: ”Ik sliep hiervoor slecht. Ik keek dan Youtube net voor het slapen gaan. Nu merk ik dat ik al wat meer slaap.”
Matthijs: ”Normaal nam ik de pauze op school even een flesje cola. En tijdens de eerste week vasten ging ik direct een weekendje weg met Alpha. Toen stond de frisdrank elke dag op tafel maar ik heb niet één bekertje genomen. Tijdens deze vastentijd kies ik bewust om dat niet te doen. Ik hoef niet alles te hebben. Het is luxe wat ik allemaal heb. En soms mag het best een beetje minder luxe allemaal.”
Tip aan jongeren die willen vasten:
Ben jij geïnspireerd en wil jij vasten misschien uitproberen? Dit is een tip van de jongeren: begin met iets waarvan je moeilijk los kan komen. Het hoeft niet meteen iets heel groots te zijn, maar wel iets wat nu té veel tijd inneemt. Bijvoorbeeld je telefoon, televisie kijken op de bank, social media of veel werken. Door daar eens helemaal los van te komen, heb je automatisch meer tijd over. Meer tijd voor dingen die je écht belangrijk vindt. Bekijk het profiel van alphayouth.nl op Instagram. 

Van diaken Hans Bruin. ( tekst mede gebruikt van alphayouthnl )

Geen opmerkingen:

Een reactie posten